Sunday 31 July 2011

Bulan Kesabaran.

Salam Ramadhan..Ramadhan ialah bulan kesabaran.Sbbnye kita menahan lapar,dahaga dan prkara2 yg boleh mmbatalkan puasa.Post kali ni aku nx share sket fadhilat2 solat tarawikh..Sebenarnya setiap mlm dlm bulan ramadhan ade fadhilat tertentu..Oklah nx share klo malam pertama tu diampunkan dosa-dosa orang beriman sebagaimana baru dilahirkan dan malam ke-30 Allah S.W.T akan memberi penghormatan kepada orang yang bertarawih pada malam terakhir dengan firman-Nya (yang bermaksud): Wahai hambaku!, makanlah segala jenis buah-buahan yang Engkau ingini untuk dimakan di dalam syurga dan mandilah kamu di dalam sungai yang bernama salsabil serta minumlah air dari telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang bernama Al-Kautsar. سبحان الله,betapa besarnya ganjaran dari Allah.Bergantung pada kita je antara nak ke x.Bulan ramadhan ni syaitan2 dibelangu.So,boleh dikatakan tiada hsutan kpada manusia..Yang mengusai diri kita ialah hawa nafsu jea.Sebenarnya,seboleh2 kita xpayah fkir sangat sal ganjaran,sbb kita solat kerana Hukum dan Perintah dari Allah.Ada org ckp,'ala tyme buln puase je nak wat baik,kononyer bek la tu".Pndangan peribadi aku,tak slh nx jdikan bulan puase sbgai titik permulaan untk sesuatu yg bek kn..Xslah kowt klo kte nx sapot diri kte sndri o org2 yg rpt nan kita o spe2 je yg nx berubh.kan?Bak kata besfren aku,Oya "klo wat mende baik,xpya nx tkot,nx fkir org kan".


Aku nx share a story ni..aku terdgar la perbualan antara seorg mak nan anak die(umur lbih krg 5taun la).
                 Anak    :: Mak,knape kita kene solat??

                 Mak     :: Sbb solat tu mendekati diri dgn Allah.
                 Anak    :: Dekat cmner tu,mak??
                 Mak     :: Bila kita sujud kita pling dekat dgn Allah.
Aku pon xtaw knape aku bgitu tersentuh dgn jawapn mak dye tu.Aku rase slama ni aku lpe Allah.Aku wat prkara2 dilarang olehNYA.Aku x taat perintahNYA..Klo wat pon,smbil lewa je kn.Di kesemptan yang ada ni,slagi nyawa aku dpnjmkn olehNYA,aku akn sentiasa mendekatkan diri dengan Allah.Aku rase smpai snila kowt..Next aku post agi.InsyAllah..Lastly,sesiapa yg bce post ni,klo aku ade tbuat slh,tlebey ke.Aku mtk maaf sgalanya esp org2 yg rapat nn aku.Tak semestinya Hari Raya je kan nx mtk maaf.Salam Ramadhan Al-Mubarak.





No comments:

Post a Comment